Kjøpmannsgata 34 // inngang Dronningens gate

MESTIÇOCENE

 

Andreas Mandal Fortes

van Cabo Verde en Vallersund

Vernissage

18.09.20 // kl. 19 – 01

 

 

Utstillingsperiode

19.09 – 20.09 // kl. 13 –18

24.09 – 27.09 // kl. 13 –18

  1. White Spirits // 2013 (revidert 2020) // Varierende dimensjoner, approprierte flyteelement, feltseng, jekkestropper // P.E.A.
  2. Typographic Field Violation IV redux // 2012/2020 // 63 x 80 cm, militærkart, olje på mdf // NOK 7 000
  3. rekvisita 
  4. Matricis Mercurial // 60,5 x 60,5 cm, akryl/olje på mdf // NOK 6 400
  5. Omnivourous Tackle Box II (Ouroboric Malapert) // 90 x 120 cm, olje på lerret // NOK 28 000
  6. Typographic Field Violation V redux // 2012/2020 // 63 x 75,5 militærkart, olje på mdf // NOK 7 000
  7. Omnivourous Tackle Box III (Ouroboric Agitator) // 90 x 120 cm olje på lerret // NOK 28 000
  8. Euclidean Common Notions 12, 10, 2, 13 // 61,5 x 45 cm pr. modul, olje/akryl på innleggsskuffer // NOK 6 200
  9. Euclidean Common Notions 9, 7, 8, 16 // 61,5 x 45 cm pr. modul, olje/akryl på innleggsskuffer // NOK 6 200
  10. rekvisita
  11. Euclidean Common Notions 6 // 61,5 x 45 cm, olje/akryl på innleggsskuffer fra arkivseksjon // NOK 8 200
  12. Omnivourous Tackle Box I (Ouroboric Mediator) // 90 x 120 cm olje på lerret // NOK 28 000
  13. Euclidean Common Notions 3 // 61,5 x 45 cm, olje/akryl på innleggsskuffer fra arkivseksjon // NOK 8 200
  14. Podium // 30 x 26,5 cm, olje på mdf // NOK 3 600
  15. Euclidean Common Notions 4 // 61,5 x 45 cm, olje/akryl på innleggsskuffer fra arkivseksjon // NOK 8 200
  16. Come To Rest Mediation // 2013 (revidert 2020) // Varierende dimensjoner, appropriert pizzaovn, buntebånd, stearin, varmelampe, rekvisita // P.E.A
 
P.E.A = Pris etter avtale

Begrepet mulatt er omdiskutert. Etymologisk kan det være avledet av det portugisiske ordet mulato (liten mule), som igjen er avledet av mulo (mule), fra latin mülus – en analogi til muldyr, dvs. avkom av hest og esel.

 

I det portugisisktalende Afrika brukes betegnelsen mestiço [mes’ʧis] om personer av blandet europeisk og afrikansk opprinnelse. 71% av befolkningen på Cabo Verde defineres som mestiço. Majoriteten av denne befolkningen stammer fra portugisere som slo seg ned på øyene fra det 15. århundre og svarte afrikanere som kom fra det afrikanske fastladet som slaver. Betegnelsen stammer fra senlatin mixticius, fra latin mixtus (blandet).

 

Det ene ordet refererer til noe eget, udelt, et hele i og for seg – en betingelsesbestemt avslutning, noe som i arvemessig forstand ikke kan bevares.

Det andre ordet betegner forholdet mellom to selvstendige deler, skillelinjen imellom, noe som uten kontekst i all forstand kan fortsette – men aldri uendret.

 

Du vil aldri kunne male en kromatisk ren svart, om penselen et mettet med rester av titanium hvit.

 

Svingninger mellom polariteter og diametrale motsetninger er en naturlig orden i universet. Likevel lever vi i et globalt samfunn hvor det å velge side hva bl.a. politiske og spirituelle ståsted angår, er mer naturlig enn å velge pålegg til knekkebrødet. I mange tilfeller er en kombinasjon det mest forlokkende. (Jalapeñosmøreost og chorizopølse.)

 

For mange er symbolet for yin-yang en representasjon av balansen mellom godt og vondt, positivt og negativt; og som kjent finnes det litt hvitt i det svarte, litt svart i det hvite. Det få snakker om er linjen i mellom, selve grensesnittet, den merkurianske strømmen som renner gjennom helheten. I alkemisk forstand kan dette representere mulighet. For alkymistene var kvikksølv symbolsk sett det som kunne fylle ethvert rom, og som gjennom sin egen usynlige, reflektive natur speiler omgivelsene, i alt fra små dråper til større dammer. Et metall som tar formen til beholderen som rommer det. Selve linjen der bestanddelene møtes, er det som gjør oss bevisste ulikhetens natur. Vi ser det ene i lys av det andre.

 

Maleriet eksisterer i en umulig virkelighet. Det har sin egen tid, i den forstand at det oppleves gjennom en kroppslig, fenomenologisk persepsjon, som beror på blikkets bevegelser i tidsrommet og den romlige posisjon det betraktes gjennom, og fra – samtidig som det spenner seg over en unnfangelsesprosess, når det går fra møtet mellom grunnet lerret og pigmentgjørme, til taktil overflate og forestilt rom, i ateliersitusjonen. I tillegg til dette, vil maleriet alltid fungere som en gjenstand, noe vi beveger oss rundt og flytter på, men som ikke hindrer oss fra å akseptere den illusjonistiske forestillingen av en virkelighet bak og bortenfor lerretsduken. Det forestillende maleriet befinner seg således i en superposisjon mellom objekt, bilde og en egenartet mangfoldighet.

 

Som mennesker er vi opptatte av å finne en identitet – vår identitet – og for de fleste skjer dette naturlig, med ens opphav og sosiale omstendigheter som bakteppe. Men hva skjer når ens opphav er splittet mellom ulike kulturer og utrykkmessige nevnere? Og videre, hva skjer når ens kulturelle inspeksjon trekker i motstridende retninger, og det aldri er helt opplagt om man befinner seg i det ene eller den andre? Hvordan gransker vi mulighetenes landskap gjennom vår egen arv og samtid, om arven bevitnes som blandet, og omstendighetene som splittet? Et mulig svar kan være en union av motsetninger – en cioncidentia oppositorum – der hvor kontraster møtes, og flyter sammen i det som kan omfavnes som en felles nyvunnen virkelighet.

 

Velkommen til utstilling av Andreas Mandal Fortes, hvor kunstneren har arbeidet med en utforskning av maleriet som identitetsskapende og granskende, i grensesnittet mellom motsetninger og konflikterende idéer.

© 2020 CORPELTOF via Andreas Mandal Fortes