offisielle kurs ved

Heimdal kunstforening

med veileder Andreas Mandal Fortes

 

Malekurs,

dag eller kveld

10 uker,

mandag kl 10 - 13 / tirsdag kl 18 - 21

Et kurs med mulighet for å utforske akkurat de uttrykkene du selv ønsker å jobbe med.

 

OM KURSET

Veileders undervisningsstil legger opp til personlig og skreddersydd veiledning, der hver deltaker vil få oppfølging under prosessen, med uttrykk og teknikker en selv har en interesse for.

 

Du velger selv hvor mange timer du ønsker å jobbe med hvert enkelt maleri. Du kan også velge å bruke alle ukene på ett og samme maleri - det er opp til deg. 

I løpet av første dag ønsker veileder å bli litt kjent med hver enkelte sitt nivå, og gi nybegynnere i gruppa en rask innføring i fargeblanding, samt diskutere prinsipper han mener er viktige å ha kjenskap til, før vi begynner på nye maleri. 

 

Undervisningen er i størst grad samtalebasert, med innslag av demonstrering av teknikker, når vi ser behov for det. Alle spørsmål og meninger ønskes velkomne, og deltakerne skal være forberedt på at veileder kommer til å stille sine egne spørsmål om interesser og ønsker, for å best kunne forstå hvor fokuset skal ligge, når dere snakker om muligheter innen maleri.

Enkelte deltakere vil i løpet av kurset bli oppfordret til å se nærmere på relevante kunstnerskap, og det er ønskelig at alle noterer navn som blir nevnt, så en har mulighet til å gå tilbake og nyttegjøre seg av denne verdifulle ressursen i sin egen granskning.

Veileder vil oppfordre samtlige på sine kurs å forsøke å male med olje i løpet av kurset, men det stilles ingen krav til dette for de som foretrekker å arbeide med akryl. Skulle noen ha preferanser utover dette, så vil det være en mulighet for å bruke andre medier, så lenge lokalene på Heimdal egner seg.

FØR VI BEGYNNER

Maleri kan være så mangt, og for at du skal kunne få mest mulig ut av kurset så anbefales det at du allerede før første møte med veileder, setter deg inn i fargeteorien og de ulike begrepene som er gjort tilgjengelig her, og gjør deg noen tanker om hvilke uttrykk og teknikker du kunne tenke deg å få mest veiledning innen.***

Om du er nybegynner, og mangler alt av utstyr for å sette i gang med kursets første maleri, så anbefales det om ikke annet at du tar med deg følgende:

  • Minst én ferdiggrunnet maleriflate (lerret, plate, etc. - valgfritt, ev. et eller flere uferdige maleri) 

  • Et utvalg pensler

  • En palett

  • Malefille

  • Noe maling (luktfri mineralsprit, om man ønsker å arbeide med oljefarger*, ev. malemedium**)

  • I tillegg ønsker veileder at alle som har, tar med ett eller flere ferdige eller uferdige maleri/skisser, ev. digitale bilder, som representerer det en ønsker å arbeide med av stilretninger***

*Om du ikke allerede har tuber med oljemaling anbefales det at vi for hensyn til inneklima bruker vannløselig oljemaling.

Er du usikker på hva du ønsker å handle inn, så er det mulig å få utdelt tilstrekkelig med vannløselig oljemaling første dag. Det er ikke viktig hvor stort utvalg av farger nybegynnere har med seg, så på første dag kan du arbeide med det som finnes på huset. 

 

**For de med lite kjennskap til malemedium (substanser en blander med maling, for å endre konsistens, glans, tørketid, osv.,) ønsker veileder en samtale om det som er listet opp på ressurssida, før noen går til innkjøp av det de måtte anbefale ved kunstforetninger. 

***Det er også fint om alle skriver noen notater om hvilke konsept eller tema en ønsker at det kunstneriske prosjektet skal handle om. Dette er helt fritt, og kan omhandle både store og små idéer, mellom det personlige, vitenskapelige, mytologi, psykologi, matematikk, popkultur og politiske tema, og subjektemner som bl.a. landskap, stilleben og portrett.

 

Velkommen til kurs

ved Heimdal Kunstforening!

Påmelding finner du på Heimdals egne nettsider.

Prosjektbasert fordypningskurs, kveld

10 uker,

onsdag kl 18 - 21

Et kurs for de som ønsker å gjøre et dypykk i prosessen bak det å sette sammen et godt informert og sammenhengende kunstprosjekt, med hovedvekt på maleri og tegning.

OM KURSET

Veileders undervisningsstil legger opp til personlig og skreddersydd veiledning, der hver deltaker vil få oppfølging under prosessen med uttrykk og teknikker en selv har en interesse for. 

 

Du vil få som mål å ferdigstille et kunstnerisk prosjekt, enten i form av et enkelt bilde med moderat kompleksitet, eller en gruppe verk med konseptuell tilhørlighet. Dette kan bestå av maleri, tegning, og eventuelt tekst eller tredimensjonale element.

I løpet av første dag ønsker veileder å bli litt kjent med hver enkelte sitt nivå, og gi nybegynnere i gruppa en rask innføring i fargeblanding, eller diskutere prinsipper han mener er viktige å ha kjenskap til, før vi begynner på nye prosjekt. 

 

Undervisningen er i størst grad samtalebasert, med innslag av demonstrering av teknikker, når vi ser behov for det. Alle spørsmål og meninger ønskes velkomne, og deltakerne skal være forberedt på at veileder kommer til å stille sine egne spørsmål om interesser og ønsker, for å best kunne forstå hvor fokuset skal ligge, når dere snakker om muligheter innen kunstneriske uttrykk.

Enkelte deltakere vil bli oppfordret til å se nærmere på relevante kunstnerskap, og det er ønskelig at alle noterer navn som blir nevnt, så en har mulighet til å gå tilbake og nyttegjøre seg av denne verdifulle ressursen i sin egen granskning.

Det er helt opp til hver enkelt deltaker hva slags medier og uttrykk en jobber med, så lenge lokalene på Heimdal egner seg.

Om du ønsker å sette deg inn i et eksempel på hvordan et slikt prosjekt kan utvikles, så har vi forberedt en beskrivelse her, som vi oppfordrer alle som er interessert i prosjektbasert fordypningskurs leser før første oppmøte.

FØR VI BEGYNNER

Maleri og tegning kan være så mangt, og for at du skal kunne få mest mulig ut av kurset så anbefales det at du allerede før første møte med veileder, setter deg inn i fargeteorien og de ulike begrepene som er gjort tilgjengelig her, og gjør deg noen tanker om hvilke uttrykk du kunne tenke deg å få mest veiledning innen.***

Om du er nybegynner, og mangler alt av utstyr for å sette i gang med kursets første maleri, og har ønsker om å arbeide med mediet, så anbefales det om ikke annet at du tar med deg følgende:

  • Minst én ferdiggrunnet maleriflate (lerret, plate, etc. - valgfritt, ev. et eller flere uferdige maleri) 

  • Et utvalg pensler

  • En palett

  • Malefille

  • Noe maling (luktfri mineralsprit, om man ønsker å arbeide med oljefarger*, ev. malemedium**)

  • De som ønsker å begynne med grafiske medier, som grafitt, kull og tusj, tar med det de selv ønsker å jobbe med. Kraftpapir og maskeringsteip får dere på huset, men alt annet av papir og medium må dere ta med selv, inkl. viskelær, knettgummi, fiksativ, osv.

  • I tillegg ønsker veileder at alle som har, tar med ett eller flere maleri/skisser, ev. digitale bilder, som representerer det en ønsker å arbeide med av stilretninger.***

*Om du ikke allerede har tuber med oljemaling anbefales det at vi for hensyn til inneklima bruker vannløselig oljemaling.

Er du usikker på hva du ønsker å handle inn, så er det mulig å få utdelt tilstrekkelig med vannløselig oljemaling første dag. Det er ikke viktig hvor stort utvalg nybegynnere har med seg, så på første dag kan du arbeide med det som finnes på huset. 

**For de med lite kjennskap til malemedium (substanser en blander med maling, for å endre konsistens, glans, tørketid, osv.,) ønsker veileder en samtale om det som er listet opp på ressurssida, før noen går til innkjøp av det de måtte anbefale ved kunstforetninger. 

***Det er også fint om alle skriver noen notater om hvilke konsept eller tema en ønsker at det kunstneriske prosjektet skal handle om. Dette er helt fritt, og kan omhandle både store og små idéer, mellom det personlige, vitenskapelige, mytologi, psykologi, matematikk, popkultur og politiske tema, og subjektemner som bl.a. landskap, stilleben og portrett. Dette vil hjelpe veileder med å 

Velkommen til kurs

ved Heimdal Kunstforening!

Påmelding finner du på Heimdals egne nettsider.

 

Workshop i maleri, helg

Lørdag og søndag kl 11 - 21

Dato utlyses senere

En helge-workshop i maleri, med gode samtaler, musikk, mat og drikke.

OM VÅRENS WORKSHOP

Veileder tilbringer hele dagen med gruppa, og går mellom staffeliene med sine innspill og forslag. Alle arbeider med hver sine maleri, og bestemmer selv om en vil fortsette med allerede påbegynte verk, eller starte på noe helt nytt.

For de som ønsker å prøve noe helt nytt, har veileder forberedt tre ulike prosjekt, som han kommer til å demonstrere for de som ønsker det, så en trenger kun å møte opp med utstyr og et åpent sinn.

Det vil være en uformell stemning med musikk og samtaler rundt kunsten, og det som ellers måtte oppta oss. I løpet av dagen vil vi ta pauser, med god mat og drikke, der alle sørger for seg selv. Heimdal kunstforening stiller med papptallerkner og engangskopper, og vi sørger for å holde god avstand med tanke på smittevernsregler.

Veileder har lang erfaring med en rekke ulike uttrykk innen maleri, og ønsker velkommen til utforskning av alt mellom det realistiske, forestillende, abstrakte og nonfigurative.

FØR VI BEGYNNER

Alle deltakere tar med eget utstyr. I tillegg til egne malingstuber, så oppfordres det til å ta med følgende:

  • Minst én ferdiggrunnet maleriflate (lerret, plate, etc. - valgfritt, ev. et eller flere uferdige maleri) 

  • Et utvalg pensler

  • En palett

  • Malefille

  • For de som ønsker å arbeide med oljefarger, så oppfordres det til å bruke vannløselig oljemaling. Har du allerede ordinær maling, så ta med luktfri mineralsprit. En vil også trenge et syltetøyglass e.l. med metallokk. Er du nysgjerrig på oljemedium, så kan du lese gjennom ressurssiden for inspirasjon. Her finnes også grunnleggende fargeteori, for de som trenger å friske opp i det.

  • Mat og drikke (alkoholholdig drikke er tillatt i moderasjon.)

 

Velkommen til workshop

ved Heimdal Kunstforening

Tidspunkt blir publisert ved en senere anledning.

 

Privat veiledning, etter avtale

De fleste dager, fra kl 11

Veiledning med fullt fokus på din egen utvikling, tilgjengelig som enkelttimer på 90-180 minutter, samt 10-ukers kurs. Både tilgjengelig for deg som har eget atelier, kan ta imot veileder hjemme, eller ønsker å møte veileder i egnet kurslokale.

Les mer...

 

PROSJEKTBASERT FORDYPNINGSKURS

Her er et eksempel på hvordan en kan utvikle et sammensatt kunstverk. Når du selv skal i gang med et fordypningsprosjekt, så er det ønskelig at du har lest gjennom beskrivelsen, og har noen tanker om hvor kompleks du ønsker at verket ditt skal være. I dette eksempelet ser vi på veileder Andreas Mandal Fortes sitt studentarbeid, og går gjennom en stillebensoppgave han fikk i løpet av sitt første år som bachelor-student, der han lekte seg med utfordringen om å skape konseptuelle maleri.

NB! Det er ikke forventet at du som deltaker på dette kurset skal konstruere prosjekt med like mange trinn, eller at tilnærmingen til oppgaven utføres på lignende vis. Dette er kun ment for å tjene som inspirasjon, og åpne opp for tanker, når du selv skal utforske mulighetene som venter deg på kunstskolen ved Heimdal kunstforening.

ARCHEOLOGY OF SELF

Oppgaven gikk først ut på å samle et utvalg personlige eiendeler, som skulle brukes som utgangspunkt for et kunstnerisk prosjekt, og studentene ble bedt om å sette de valgte objektene i sammenheng med seg selv som personer. Studenten, som på den tiden bodde i en liten leilighet i London, tok med seg en mengde objekter, og skrev i tillegg lister over alt han hadde av løse eiendeler i leiligheten. Dette gjorde han oppmerksom på idéen om å bygge sitt prosjekt på katalogisering, samlinger og konseptet utgaver. Før han begynte å utvikle konseptet, så tegnet han noen tegninger av objekter han hadde valgt ut. 

Her er et par eksempler. Legg merke til forskjellen på disse tegningene, og at det første eksempelet plasserer det valgte objektet - en malestav - i en streng, liggende komposisjon, i det som kan leses som tilsynelatende ordinære omgivelser;

Gulvet langs veggen i atelieret.

I det andre eksempelet valgte studenten en flaskeåpner han hadde arvet fra sin bestefar. Her tok han mer frihet i utformingen av tegningen, og repeterte i objektet flere ganger i samme tegning, i tillegg til å utforske andre muligheter i komposisjonen. Objektene er tegnet som flate, spøkelsesaktige silluetter mot en abstrakt bakgrunn. Felles for disse to tegningene er de horisontale linjene, men i det andre eksempelet har han plassert elementene foran et kryss til venstre i komposisjonen. Kanskje var dette gjort som en referanse til den samme veggen i atelieret, der hvor veggene møtes i hjørnet, men med en større grad av abstrahering?

Studenten bestemte seg for å forsette med dette enkle objektet som utgangspunkt for det videre arbeidet. Han var opptatt av dualiteten i objektets kvaliteter, som delvis er masseprodusert rustfritt stål, og trevirke formet for hånd. Han la også merke til hvordan formen på overflaten til flaskeåpneren kunne minne om et abstrakt ansikt, eller en maske; Noe som både kan leses som kopier og mengder, men samtidig det enkelte og individuelle. Videre valgte studenten å male et par utgaver av flaskeåpneren suspendert mot en abstrakt bakgrunn. I tillegg til maling, fortsatte han å inkludere kulltegninger i dette verket, i form av ekspressive linjer som en forestilt antydning til romlighet. Her er også kryssede linjer brakt med videre, men nå ligger krysset på skrå i bildet, som et Andreas-kors. Dette blir den første referansen studenten gjør til selv, utover det faktum at det valgte objektet er en personlig eiendel.

Maleriet er, foruten komprimert kull, utført med en bakgrunn i akryl, med en begrenset palett av blått, gult og hvit. Lent opp mot veggen i atelieret, utgjorde dette utgangspunkt for det neste stadiet i prosjektet. Ved å male dette maleriet på nytt, men som et objekt i og for seg, jobbet studenten videre med konsept som omhandlet kopiering, dualitet og utgaver. Igjen, så refererer verkene omgivelsene de ble skapt i, og plasseres enda mer tydelig i grensesnittet mellom gulv og vegg i atelieret. For å understreke hvordan disse to maleriene er variasjoner av den samme idéen, og ulike utgaver av en felles virkelighet, der det siste drar oss ut av det første bildet, og inn i rommet hvor bildet eksisterer, så valgte studenten å utføre dette verket i olje. Felles for begge, er bruken av kulltegninger, men der tegningen utgjør et forestilt rom i akrylmaleriet, så er vi mer bevisst at tegningen befinner seg på overflaten i oljemaleriet, siden det bryter med maleriet som observert, og sklir ut over den malte veggen. På den måten blir kullet til ekspressiv tegning i begge verkene. Her foreslår studenten at vi i begge tilfeller forholder oss til maleriet som objekt, med overflate bygget opp av fysiske gester, enten det er snakk om en abstrakt/forestilt malt virkelighet, eller en observert realisme.

I det neste stadiet i prosjektet valgte studenten å fokusere enda mer på konseptet om utgaver. La oss få litt innblikk i tankegangen bak prosjektets videre utvikling:

Studenten var på denne tiden bl.a. opptatt av matematiske formler, og mer spesifikt Fibonacci-sekvensen, som vi finner i strukturer og proposjoner over alt i naturen. Dette er en matematisk sekvens, hvor hvert siffer legges til sifferet før, for å generere det neste tallet i rekken. Sekvensen starter på 0 og 1, og etter som null ikke har noen verdi, så blir også neste siffer i rekken 1. Det andre og tredje tallet i rekken - dvs. 1 og 1 - legges sammen, og produserer 2. Deretter legges 1 og 2 sammen, og genererer 3... 13 og 21 blir 34... 21 og 34 blir 55, osv. Begynnelsen på sekvensen ser derfor slik ut:

0 - 1 - 1 - 2 - 3 - 5 - 8 -13 - 21 - 34 - 55 - 89

 

( 0 + 1 = 1   -   1 + 1 = 2   -   1 + 2 = 3   -   2 + 3 = 5,  osv.)

Studenten begynte å trekke frem tall som kunne knyttes til det personlige aspektet ved objektet. Siden flaskeåpneren pleide å tilhøre hans bestefar, ble denne historien grunnlaget for verdiene han så på. Her ble det tatt kunstnerisk frihet; Null og det første repeterende ett-tallet ble sløyfet, fordi han ville knytte de forskjellige verdiene til sin egen alder, så kun stigende verdier ble tatt med i sekvensen.

 

Studenten var på denne tiden 22 år gammel, og bestefaren døde 13 år tidligere, da studenten var ni år. 9 ble derfor den ene hjørnesteinen i en plansje studenten endte opp med å male. (Den niende verdien i Fibonacci-sekvensen er 55.) De tretten årene som hadde gått siden han sist så sin bestefar, ble den andre hjørnesteinen i tallplansjen, og 13 er Fibonacci-verdi nummer 6, som tjente som den tredje hjørnesteinen i tallpyramiden. Det siste studenten gjorde var å multiplisere 9 med 6. Resultatet ble en (nokså irrasjonell, på grensen til anstrengt) plansje over relasjonen mellom hans egen personlige fortid og nåtid, satt i sammenheng med en matematisk formel som beskriver spiraler og størrelsesforhold i kosmos forøvrig.

Strukturen i dette arbeidet kan sies å være billedlig tautologisk, for å bruke et akademisk begrep innen logikken. Formelen bekrefter seg selv, fordi den er strukturert som en pydamide, uten sammenheng med det matematiske, og gjennom logisk nødvendighet blir den dermed sann, selv om verdiene har blitt plukket ut som del av et snarere poetisk resonnement. Det faktum at relasjonene mellom de ulike verdiene ikke gir noen mening, kan muligens leses som uttrykk for et ønske om å finne mening der det kanskje ikke eksisterer noen. Verdiene 54 og 55 ville tilsvare de 54 utgavene av flaskeåpnermotivet, i tillegg til den ene orginalen. Som niåring var studenten, som mange andre på den alderen, begeistret for leker, og særlig action-figurer solgt i plastembalasje montert på kartong med fargesterke illustrasjoner. Valget om å presentere den orginale enheten slik, understreket en lengsel etter den tiden da bestefaren var i live.

De 54 enhetene ble gjort på små lerretslapper, som 3 oljemaleri, 22 abstrakte akrylmaleri, 3 sjablonger i spraylakk, 4 perlebilder, 7 dyptrykk, 1 etseplate, 3 stiliserte akrylmaleri med fluoriserende bakgrunn, 2 blyanttegninger, 6 silluetter i kull, og diverse objekter i form av 1 pillebrett, 1 kamerafilm og 1 kretskort.

Plansjen ble malt i akryl, men studenten valgte å gjøre informasjonen uklar ved å jobbe hvit maling over overflaten med tørr pensel. Han ville at verket skulle leses som noe i ferd med å avsløres, som en arkeologisk oppdagelse av den matematiske strukturen i prosjektet, eller en tilsløring av den logiske tankefeilen i regnestykket.

I tillegg til disse elementene produserte han også avtrykk av flaskeåpneren i polymerleire, som souvenirer - Kanskje for å understreke idéen om personlige eiendeler som salgsartikler; Produkter skapt for å promotere produkter.

Det ferdige prosjektet ble presentert med de to maleriene - det ene av det andre - side om side på veggen over akrylflaskene som ble brukt i maleprosessen, og som også er avbildet i oljemaleriet. Dette mente han resulterte i en følelse av forskyvning i det dimensjonale opplevelsen av verkene, både i den romlige virkeligheten, men også i det tidsmessige, der maleriet til høyre har blitt flyttet opp fra gulvet, slik det framstår i maleriet til venstre. Vi står både i rommet, og vi ser inn i rommet på et maleri viss tilstand er endret. Akrylflaskene tjener kanskje som maleriets basiselementer, eller elementærpartikler i overført betydning?

På kortveggen ble den orginale flaskeåpneren stilt ut, som i en yrkesmesseutstilling, svevende ut fra hjørnet, med plansjen og avtrykkene hengende bak. Lerretslappene med de 54 kopiene ble montert i et rutenett ved siden av, med baksiden ut mot rommet.

 

Under sin kritiske vurdering fortale studenten at dette kun var ment som en mulig forslag til en tenkt monteringsløsning, og at prosjektet kunne ha utviklet seg til et temporært verk, hvor enhetene stykkvis ville snus med riktig side ut i rommet, i løpet av en gitt periode, som en kalender.

Hvorvidt dette er et vellykket prosjekt kan være opp for debatt. Arbeidet ble gjort i første semester av et bachelor-studie, da studenten ikke hadde større grep om det konseptuelle, enn det forventes at du besitter, som deltaker på dette kurset. Det illustrerer hvordan maleri kan være mer enn malte enkeltmotiv. Straks vi godtar flerfoldigheten i mediet, så kan nye muligheter og relasjoner avdekkes. Maleriet er både todimensjonalt bilde, og tredimensjonalt objekt; Det er illusjonen av tenkte eller observerte rom, og den konkrete, fysiske overflaten av gjørme og fargestoff, på en og samme sammensatte tid. Det tar tid å ferdigstille, og det tar tid å oppleve, og kunsten oppstår når alle disse aspektene kollapser i en og samme virkelighet, gjennom vår egen sanselige og delaktige tilnærming. Vi avslutter med et sitat fra Hans D. Christ sitt essay Man Looking Down at His Hand, om kunsten til Machaël Borremans, hvor han snakker om øyeblikket til maleriet, sammenlignet med fotografiets evne til å fange noe utenfor seg selv:

André Bazin said of photography that it "enjoys a certain advantage in virtue of this tranference of reality from the thing to its reproduction," adding that "[a] very faithful drawing may actually tell us more about the model, but despite the promptings of our critical intelligence it will never have the irrational power of photography to bear away our faith." Painting does not "bear away our faith." Its "irrational power" does not lie in the immediate transformation of light waves into afterimages that transform it from living matter into the eternity of the photographic copy. The moment of [the painting] has no time. It is not a state outside the image - It is just there.

 

Gjennom maleriet finner vi potensialet for stadig utfoldelse, både i betraktning av, og vår egen opplevelse av prosessen med arbeidet. Det vi kan oppdage her er grenseløst, når vi også vender blikket innover og utforsker vår egen forestillingsevne og nysgjerrighet.

 

Velkommen til prosjektbasert fordypningskurs, hvor du vil bli veiledet gjennom et prosjekt med større fokus på mulighet for sammenheng og relasjoner i ditt kunstneriske arbeid.

© 2021 CORPELTOF via Andreas Mandal Fortes